Den bekymrade vänsterjournalisten

Representationstänkandet får som konsekvens att kommuner, företag och kulturinstitutioner måste börja fundera över hur många syriska invandrare det ska gå på varje homosexuell person för att samhällets mångfald ska kunna speglas på ett korrekt vis.*

Lars Åberg

Lars Åberg, en skicklig skribent som dessutom är modig – att kritisera svensk integrationspolitik gör man inte ostraffat.

Ur en intervju i Lokaltidningen Malmö, lördagen den 4 mars 2017:

Han var en del av kulturvänstern. Men i det multikulturella samhället har vänstern förlorat sina ideal, menar författaren och journalisten Lars Åberg.

-Det är fullständigt obegripligt. Jag kan inte förklara hur man kunnat gå så vilse i tillvaron.

Lars Åberg har bott i Malmö nästan hela sitt liv och granskat stan på nära håll. Redan i början av 2000-talet kom de första rapporterna om Rosengård:

http://www.sydsvenskan.se/2003-06-01/lars-abergs-forsta-rapport-fran-rosengard

Vid besök i moskén har man kunnat få en liten introduktionsbok, ”Islams principer”, skriven av en pakistanier, Abul A’la Maududi, och översatt av en muslimsk studentgrupp i Lund. Av den framgår: ”Mannen har givits positionen av familjens överhuvud. Ingen inrättning kan fungera friktionsfritt om den inte har en chefsadministratör ? Kvinnorna har beordrats att stanna i sina hem och utföra de plikter som ålagts dem ? När kvinnor måste gå ut ur sina hem ska de klä sig enkelt och vara korrekt beslöjade.”

Om integration säger ”Islams principer”:

”Kulturell efterapning av andra har mycket katastrofala konsekvenser för nationen; den förstör dess inre vitalitet, fördunklar dess syn, insveper dess kritiska förmåga i dimmor, fostrar mindervärdeskomplex och utarmar gradvis men säkert kulturen. Det är därför som den Helige Profeten (frid över honom) uttryckligen och med kraft har förbjudit muslimerna att anta icke-muslimers kultur och livsstil.” (…)

På Rosengårdsskolan kostade skadegörelsen under fjolåret 960 000 kronor. Här går 450 tonåringar och ingen av dem pratar svenska hemma. Papporna kommer nästan aldrig till föräldramötena. Mammorna tillåts ofta inte. Två tredjedelar av eleverna i nian har så dåliga betyg att de inte kan söka till gymnasiets vanliga program. Ändå: lärarna kämpar på, med barn som varit två år i landet, med barn som inte får frukost hemma, som hamnar i kläm i trånga hem, i trånga perspektiv.

Lokaltidningen, mars 2017:

Lars Åberg är besviken och orolig över dagens vänster. Den ställer sig bakom allt det som den förr var emot, menar han.

-Patriarkat, hederskultur, reaktionär religion, könsapartheid. Vänstern står närmare Saudiarabien än klassisk vänsterpolitik.

För drygt 10 år sedan skrev han nedanstående:

http://www.sydsvenskan.se/2004-12-07/lars-aberg-om-rosengard—2

(…) Redan från första spadtaget sades det att det här var en plats där man byggde in sociala problem. Under senare år har inflyttningen av människor med problematiska liv accelererat och det är svårt att tro att plåster ska förslå i de gettokvarter där barn är indragna i droghandeln eller blir bortgifta efter nian. 

Varför ska Rosengårdskillar alltid erbjudas styrketräning och boxning? Varför inte pianospel, meditation eller skrivarkurser?

Kanske har man – samhället, vi, du, jag – inte förmått bry sig på riktigt, på djupet. Man har trott att det ordnar sig. Man har blivit glad när Zlatan har gjort mål.

Delar av stadsdelen blir också alltmer religiösa; islamiseringen är tydligare här än i exempelvis Rinkeby och den är självförstärkande. De troende dras till religiösa knutpunkter. Därmed ökar den psykologiska pressen på grannarna – den som beter sig eller klär sig fel får veta det – och bokstavstron djupnar. Den utvecklingen har främjats både av högerns marknadsliberalism och vänsterns kulturrelativism: eftersom Rosengårdsborna inte är som vi andra kan de få hållas med sina slöjor på småflickor och fortsätta att disciplinera sina barn på ett sätt som förbjöds i lag 1974.

Folk som handlar kött som inte är halal prejas bland hyllorna i Rosengårds centrum och får bannor av självutnämnda moralvakter. Kvinnor utan slöja trakasseras i trapporna. Manliga bidragssökande kräver manliga handläggare. Kvinnliga tjänstemän möts med förakt.

Nyligen kom han ut med en bok:

Malmöbok

Befinner man sig länge i samma miljö kan det ta tid att uppfatta hur förhållandena förändrats. Så en dag tvingas man söka vård på sjukhuset – och i ett slag inser man hur annorlunda allting har blivit. Jag tror att många kan ha den erfarenheten av Malmö; ett slags ketchupeffekt som bidrar till att man blir orolig för hur välfärdssamhället över huvud taget ska kunna leva vidare.

http://www.sydsvenskan.se/2016-01-15/han-har-gjort-segregationen-i-malmo-till-en-bestseller

Lars Åberg har själv ett förflutet i kulturvänstern, men ser sig idag som ”hemlös vänster”.

– Därför vill jag gärna att de som betraktar sig som liberaler eller vänster erkänner Malmös problem så att vi kan göra något åt dem. Syftet med boken är att tvinga fram åtgärder som leder till att alla kan vara med i det svenska samhället, säger han.

I boken uttalas (…) kritik också av Malmös MP-kommunalråd Nils Karlsson, som anser att kommunledningen allt för länge såg hedersförtryck som en rasistisk myt. Nils Karlsson talar om en på tok för hög arbetslöshet och ett stort utanförskap och menar att de rödgröna partierna är benägna att blunda för vissa samhällsproblem av rädsla för att stämma in i Sverigedemokraternas verklighetsbeskrivning.

Naturligtvis har Lars Åberg mött kritik.

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-18/svartmalad-stad

Både mycket obehaglig sådan:

Att döma av de värderingar Lars Åberg ger uttryck för i den här boken hör han snarare hemma bland de svenskar som innan andra världskriget protesterade mot att judiska läkare skulle tillåtas invandra.

och sådan som nästan är lite småkul. Fast bara nästan.

Malmö är (…) en integrerad stad, tvärtemot vad Lars Åberg och många andra påstår.

Lokaltidningen, mars 2017:

Legitimerar det SD när multikulturen problematiseras i det offentliga samtalet?

-Nej, tvärtom. Det som drivit folk till SD är just att man inte pratat om de negativa saker som ju folk ser i vardagen. Det är fusk med sanningen när de som tar upp problemen beskylls för att obehagliga åsikter sprids. Då diskvalificerar man journalistiken. Den går inte att bedriva seriöst om man hela tiden sneglar på konsekvenser. Då bakbinder man sig.

Avslutningsvis en elegant sågning av vänsterns identitetspolitik. Tusan vad bra han skriver!

*http://www.gp.se/nyheter/debatt/lars-%C3%A5berg-antirasismen-har-sj%C3%A4lv-blivit-rasistisk-1.155369

Identiteten en politisk markör

Den här identitetsvurmen har brett ut sig i det tomrum som skapats av politikens avideologisering. Har man inga idéer att debattera blir det viktigare att se sig som bärare av något annat. Mångfald och tolerans har blivit samhälleliga honnörsord och identiteten en politisk markör som kan ge både skydd och inflytande. Här har det skett en vurpa ut i det historiska diket: åsikter kopplas till pigment och kön (…)

Det låter förstås som en soppa, och det är det också. Toleransen för skilda livsstilar som identitetspolitiska tänkare säger sig arbeta för är i praktiken väldigt snävt definierad. Mångfalden omfattar inte heller dem som röstar fel eller på andra sätt avviker från de starka normer som utvecklats i den normkritiska identitetssfären. Identitetspolitiken har utformats som en tvångströja (…)

Det senaste exemplet på identitetsbaserad förvirring är det förslag till kulturpolitiskt program som Miljöpartiets arbetsgrupp just presenterat. Mångfald görs här till en rent matematisk fråga, som skulle kräva att stat och kommuner upprättade register över bland annat härkomst och religiös tillhörighet.

Mer läsning:

http://www.larsaberg.se/

http://www.sydsvenskan.se/2003-10-11/lars-aberg-laser-tove-lifvendahls-bok-om-rosengard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.