De odemokratiska bokmässebojkottarna, del II

Är det rätt att bojkotta Bok- och biblioteksmässan i Göteborg på grund av att tidningen Nya Tider tillåts ställa ut?

Är det ett sätt att visa mod och solidaritet, eller snarare ett tecken på dubbelmoral, flockbeteende och medlöperi?

Min egen övertygelse – för vad den kan vara värd – har jag nått genom att följa diskussioner på Internet. Här har jag samlat några åsikter. Måste säga att jag är väldigt glad över hur mycket fria, sunda tänkare det finns ute i landet – trots alla försök till likriktning. Som avslutning lite om Svenska kyrkan.

http://www.svb.se/nyheter/bokmassan-ratt-att-slappa-nya-tider

Jürgen Boos, vd för Frankfurt Book Fair, driver en tydlig linje som går ut på att låta även intoleranta och extrema aktörer att delta på bokmässor.

– Vi tror inte att vägen framåt är att tysta röster. Bästa sättet att bekämpa dessa idéer är att använda våra verktyg till att försöka skapa opinion.

Apr 26

is going to be present at , folks. That’s it. It’s not like they are going to blow it up or drop atomic bombs on people.
*

Apr 26

Just for once: Alexander Bard totally agrees with Jan Guillou. Freedom of speech is the # 1 priority at .
*

Jan Guillou anser att det här är en yttrandefrihetsfråga. Därför försvarar han Nya Tider – och ger en känga åt bojkottarna:

Även i år menar han att det är svårt att dra gränsen mellan vem som är lämplig respektive olämplig att delta på mässan. Yttrandefriheten måste gå först:

– Ja, något mer främmande för mig än att bojkotta en mässa därför att det är olämpliga personer där, det finns inte. En bokmässa handlar om det tryckta ordet, symbolen för yttrandefriheten. Jag kan inte se någon skillnad mellan de här Nya Tider och Sverigedemokraterna. Ska vi då säga samma sak om riksdagen: ”Vi kan inte ha Sverigedemokrater i riksdagen, jag bojkottar riksdagen”.

I dagsläget har 139 författare undertecknat uppropet mot Nya Tiders medverkan på mässan. Jan Guillou tycker att det överraskande.

– Det är förvånansvärt många författare som har undertecknat det här. De flesta är okända och har på det sättet råd att bojkotta hur mycket som helst, men jag finner också min nära vän Göran Rosenberg där och det förvånar mig.

https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/jan-guillou-om-forfattaruppropet-de-flesta-som-undertecknat-ar-okanda

Elisabeth Åsbrink, författare och journalist, har också nyktra och balanserade synpunkter:

Det handlar om hur demokrati ska hantera de som brukar demokratins verktyg för att förstöra den. Då uppstår frågan, ska demokrater bojkotta/hålla sig borta från det offentliga samtalet så snart åsikter de inte gillar representeras?

Nästa fråga blir: är det rätt sätt att hantera det offentliga rummet, att stänga ute dem vars åsikter man avskyr? Båda frågorna måste jag svara nej på. Det är inte förenligt med demokratins idé eller metod.

Alla extremister – höger-, vänster- eller religiösa – vill provocera fram inskränkningar av vårt gemensamma samtal, av själva grunden demokratin bygger på, nämligen yttrandefriheten. Jag kan inte acceptera det. De ska inte få makten.

https://www.svd.se/forfattarna-som-sager-ja-till-bokmassan

Natur och Kultur är inte det enda bokförlaget som försöker att sätta press på Bokmässan om Nya Tiders närvaro.

Även Bonnierförlagen – Sveriges största förlagsgrupp, som omfattar bland andra Albert Bonniers förlag, Wahlström & Widstrand och Bokförlaget Forum – för sedan Expos avslöjande ”en intensiv dialog” med Bokmässan om Nya Tiders deltagande.

– Vi delar inte Bokmässans åsikt just nu, vi vill inte ha Nya Tider på plats, säger Håkan Rudels, Bonnierförlagens vd.

https://unvis.it/expressen.se/kultur/bonnierforlagen-vi-vill-inte-ha-nya-tider-pa-bokmassan

”[V]i vill inte ha Nya Tider på plats.” Så maktfullkomligt uttrycker sig alltså Bonniers.

Som mässan ofta påpekar har Nya Tider å ena sidan yttrandefrihet. Men samtidigt måste vi se till vilken typ av verksamhet vi bedriver. På Bonnierförlagen bedriver vi ett publicistiskt arbete, och i och med det behöver man stå för någonting, det går inte bara att säga vad som är lagligt och inte lagligt. Och då får man på driva de frågor som man tror på, säger han.

https://unvis.it/expressen.se/kultur/bonnierforlagen-vi-vill-inte-ha-nya-tider-pa-bokmassan

Sedan har de mage att påstå att det är Nya Tider som vill tysta oliktänkande.

Glädjande nog är Norstedts lite mer pragmatiska:

Också Norstedts förlagschef Eva Gedin säger att förlaget för en dialog med Bokmässan om Nya Tider, och att de ser tidningens närvaro som en provokation. Men hon betonar att det är viktigt att förlaget ändå finns på plats under mässan.

(…) En enkel lösning vore ju om mässan beslutade sig för att kasta ut Nya Tider.

– Men även om de beslutade sig för det, så skulle det inte lösa det större problemet, att den här typen av krafter finns överallt, och vi måste hela tiden förhålla oss till det. Och om Nya Tider får ställa ut är det desto viktigare att vi inte abdikerar från den här scenen.

*

Även Svensk biblioteksförening ”tar fajten” och ställer upp på årets mässa.

En enig styrelse har kommit fram till att det bästa för föreningen är att medverka med en monter 2017 och att vi där tydligt markerar vår hållning. Vi står för mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet och det ska vi manifestera på plats. För vi är också eniga om att det är fel av mässan att upplåta plats åt en tidskrift som Nya tider, säger föreningens ordförande Calle Nathanson till Biblioteksbladet.

https://www.svt.se/kultur/svensk-biblioteksforening-andrar-sig-om-bojkott-av-bokmassan

*

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tycker också att Nya Tider ska få komma på Bokmässan.

https://unvis.it/bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2017/04/darfor-ar-det-ratt-att-slappa-in-hogerextrema-nya-tider-pa-bokmassan

Det var nog några som höjde på ögonbrynen när chefredaktören för en liberal tidning och kulturchefen på en socialdemokratisk dito så enigt försvarade högerextrema Nya Tider (…)

Men Expressen, som en av Sveriges största nyhetsförmedlare och opinionsbildare, måste ha en annan hållning. Vi är mycket tillåtande mot olika åsiktsyttringar står upp till och med för Nya Tider.

*

Det enda respektabla är givetvis att delta trots att Nya tider är där. Det innebär ju inte på något sätt att dessa författare/övriga ställer sig bakom tidningen eller sympatiserar med den. Det innebär bara att de värnar om deras rätt att uttrycka sig och synas samt visar att man står upp för yttrandefriheten.

*

Expo har alltid vilat på en stark tro på yttrandefriheten. Det måste vara en antifascistisk och antirasistisk utgångspunkt. Vi vänder oss mot föreställningen om att rasismen och fascismen kan förbjudas bort. Vi vet att de inskränkningar som görs i demokratin idag kan drabba oss själva den dag den politiska pendeln svänger.

Brutalt ärlig och öppenhjärtlig motivering. Här erkänner man utan omsvep att det pågår ”inskränkningar i demokratin” som ett led i att hålla de makten pekar ut som ”fascister” och ”rasister” stången. Även när de vilka pekas ut i det här fallet själva beskriver sig som en tidning som ”granskar makteliten” och är partipolitiskt och organisatoriskt obundna.

*

Om man nu går ut till alla tidningar och nyhetsbyråer och mer eller mindre uttalar att bokmässan gör fel som tillåter Nya Tider att delta på bokmässan – vad är det då dessa så kallade författare håller på med om inte att försöka censurera och inskränka det fria ordet?

Högst remarkabelt för övrigt att det tydligen är 4 stycken ledamöter i Svenska Akademin som ägnar sig åt sådant. En institution som delar ut Nobelpriset i litteratur och förmodas värna yttrandefriheten och motverka censur av det fria ordet.

*

Det är klar att det var ett utpressningsförsök. Att bokmässan stod upp för en princip och inte lät sig påverkas var säkerligen en rätt stor prestigeförlust för de som skrev under uppropet. Men så går det ibland. Så nu återstår det bara för undertecknarna att via kultursidor och internetforum samt med hjälp av gräsrotsvänsterkrigarna försöka slingra sig ur det hela.

*

I en demokrati är det helt och hållet ens eget beslut om man vill delta i företagsjippon.

Jag hoppas att vår författarstrejk får Bokmässan att ta sitt förnuft till fånga.

Mattias Hagberg till GP.

Jag vet inte hur mycket en ”författarstrejk” kan göra. Hotar författarna med att sluta skriva också? Kommer det att bli lika illa för samhället som om sjuksköterskor skulle välja att strejka? Är Guillou då att räkna som en strejkbrytare?

Det har varit rätt många röster i bruset under dagen från människor (ja, gissningsvis med vänstersympatier) som sagt att de känner sig otrygga med NT under samma tak (pga till exempel hudfärg, religiös tillhörighet etc). Det är ju inte en upplevelse någon kan ta ifrån dem. Vem vet, det kanske i praktiken skulle visat sig vara obefogat, kanske inte.
 .
Givetvis blir det en konstig bokmässa om en massa människor ska gå omkring och känna sig rädda där. Med det enkla argumentet borde mässan tackat nej till NT direkt, kan jag tycka.

Det är inte en upplevelse, det är en taktik. Sverige är känsloargumentens hemvist och alla vet att i Sverige trumfar alltid känslor logik och sans. Därför sätter ljusskygga människor i system att ”känna sig hotade” för att på det viset få det känslomässiga övertaget mot sin motståndare.

Att någon är rädd är inte samma sak som att det finns något att vara rädd för. Det måste man förstå. När man inser det inser man också att spelad svaghet kan användas som en styrka.

Det är du som snöat in på ”vänsterpack”. Tycker du att det är märkligt om personer med mörk hud eller hijab (eller vad det nu månde vara) känner sig obehagliga till mods när de möter Nya Tider?

Ja, jag tycker faktiskt att det är oerhört märkligt. Det är liksom inte så att Nya Tider kommer att dyka upp i en tysk stridsvagn flankerade av hundra heilande skinheads. Det handlar om ett par karlar i medelåldern som dyker upp med ett fällbord och en låda böcker under armen. Om man ”känner sig hotad” av det så bör man titta sig själv i spegeln och ifrågasätta om man behöver nervtabletter.

Eller så bör du fråga dig om det kan vara så att diverse ljusskygga typer på vänsterkanten använder spelad rädsla som ett vapen för att tysta oliktänkande.

*

Yttrandefriheten är inte enkel om man inte förstår den. På en mässa med yttrandefrihet som tema ska man alltså porta en tidskrift för att vissa med mörk hud och hijab ”kanske” kan känna obehag för en åsikt? Varför helt enkelt inte porta lättkränkta människor som inte tolererar eller respekterar andras åsikter. Det vore mer logiskt.

*

Läste något klagomål om att någon av de som aviserade sitt avhopp hade ”medarbetare som är papperslösa och därför inte skulle känna sig trygga i närheten av nazister”. Vilket är ett intressant resonemang, eftersom det även implicerar att illegala invandrare i allmänhet känner sig trygga i Sverige, förutom om två-tre snubbar från en mindre alternativtidning står och försöker att besvara ett dussin protesterande meningsmotståndare samtidigt i gigantiska mässhallar med tusentals och åter tusentals andra människor överallt.

*

Yttrandefriheten är att du har laglig rätt att uttala dina åsikter och staten kan inte skicka dig till fängelse för dem (med några undantag).

Av antalet diktaturer i världen sedan 2a världskriget tycks majoriten varit ”vänster”.
Sovjet, Kina, Nordkorea, Kuba, DDR, Rumänien, Vietnam, Kambodja osv. Ingen av dessa länder har visat minsta intresse för yttrandefrihet. Av detta så drar jag slutsatsen att vänstern är emot yttrandefrihet och demokrati.

När man kommer till näthat så är det vänstern som är dess okrönta kungar. Man hotar och hänger ut alla som ifrågasätter eller har en avvikande åsikt som Nazister och rasister. Detta är terror i dess finaste form. Och sedan blandar man upp det med lögner och faktoider som blir sanningar.

Är du inte med oss, håller med oss är du vår fiende. Om du inte visar ditt gillande så är du vår fiende och ska hängas ut och frysas ut socialt. Motarbetas på arbetsplatser och föreningsliv.

Extremhögerns näthat är mer på nivån att kalla folk för svartskallar, negrer, blattar, mongosar, ziggisar, flator och bögar. Och sedan åtföljt av döda, våldta och andra hot mot vissa enskilda personer eller företeelser.

*

Gamla goda DDR-Sverige förnekar sig inte. Folket skall fostras att tänka rätt och då måste de läsa rätt också. ”Flamman” och ”ETC”, då man en god medborgare, ”Nya Tider”, då är man en dålig medborgare. Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra (…)

Jodå, det går bra att hålla en bokmässa och tala förljuget om yttrandefrihet med sina meningsfrände och samtidigt utestänga de med annan uppfattning, men det fria ordet sprids på nätet och en ny generation kan inte hållas i mörkret som i Nordkorea.

*

Ett något brutalt inlägg som sticker ut och därför förtjänar att tas med:

Den egentliga frågan borde väl faktiskt vara varför man över huvud taget ens skulle vilja vara där? Jag förstår att arrangören inte vill ha Fria Tider där, men jag förstår verkligen inte varför Fria Tider skulle vilja vara där. Bokmässan är inget annat än en oas för trötta gamla batiktanter som går dit och varvar aktiviteter som seminarier om vegankost och antroposofisk läkekonst med föreläsningar och bokpresentationer av bidragsberoende ”författare” som aldrig skulle haft något jobb om det inte hade varit för skattefinansierat kulturstöd i form av flummiga stipendier och dylikt trams. Är detta verkligen ett forum där en högerpopulistisk organisation som fria tider vill ut och sprida sin propaganda? …

http://www.gp.se/n%C3%B6je/kontroversiell-mosk%C3%A9-medverkar-p%C3%A5-bokm%C3%A4ssan-1.3717372

Nu ger sig även Svenska kyrkan in i debatten. Nu blir det ännu intressantare:
*
http://dagensseglora.se/2017/04/26/sag-nej-till-nya-tider/

Stora förlag som Bonniers och Natur & Kultur har sagt att de inte vill ha Nya Tider på bokmässan. Det är hög tid att också Svenska kyrkan markerar. Kyrkan hör till en av de största aktörerna på Bokmässan i Göteborg med ”Se Människan”-scenen. I år ska kyrkan satsa extra stort för att det är Reformationsjubileum. Om kyrkan skulle utebli vore det katastrofalt för Bokmässan.

Därför väger kyrkans ord så klart mycket tungt för en Bokmässoledning som redan är djupt ifrågasatt från olika håll. Redan i höstas var vi många journalister och författare som kritiserade ledningens oreflekterade hållning till nazisters medverkan på Bokmässan.

Martin Luther får alltså komma på mässan men inte Nya Tider, som trots allt konstaterats kosher av ”experter på högerextrema rörelser”. Hur får Klein ihop det egentligen?

Undrar om Klein kommer att få gehör hos Svenska kyrkan angående Nya Tider? Ärkebiskopen och hennes anhang delar förmodligen Kleins åsikter, men det blir till att spela ett högt spel om man hotar med bojkott och inte får igenom sina krav. Kyrkan har lyckats boka in Tysklands f.d. president Joachim Gauck som gäst på mässan. Vore litet pinsamt om Bokmässan stod på sig och Svenska Kyrkan fick lämna återbud till Gauck.

Tysklands nyligen avgångne president Joachim Gauck är Svenska kyrkans gäst på höstens bokmässa. Han kommer till Bokmässan för samtal om demokrati och totalitära krafter och om de möjligheter och utmaningar Europa står inför i dag. Bland annat medverkar han i ett personligt samtal med ärkebiskop Antje Jackelén.

I hemlandet är Joachim Gauck känd som frihets- och demokratikämpe och en svuren motståndare till det kommunistiska system han växte upp under. Som luthersk präst i forna DDR spelade Joachim Gauck en aktiv roll i de händelser som ledde till murens fall. Han var också en drivande kraft när det ökända Stasi-arkivet öppnades och gjordes tillgängligt för allmänheten.

https://bokmassan.se/2017/04/tyske-ex-presidenten-gauck-kommer-till-bokmassan/

Det skulle faktiskt kunna bli en riktigt intressant diskussion om Gauck ställde frågor till Jackelén om svenska Stasi-präster och annat.

Svenska kyrkans blivande ärkebiskop Antje Jackelén måste ge besked om sina märkliga samband med en präst som spionerade åt den östtyska säkerhetstjänsten Stasi. Det kräver journalisten Siewert Öholm.

Det är i en artikel i den kristna tidningen Världen idag som Siewert Öholm efterlyser besked om vad han beskriver som ”märkliga samband” mellan Antje Jackelén och prästen Aleksander Radler.

Radler flyttade till Sverige från Östtyskland i slutet av 1960-talet. Efter studier vid Lunds universitet blev han präst i Svenska kyrkan och professor i teologi.

Förra året uppdagades det att Radler, som då var kyrkoherde i Burträsk, hade spionerat åt den östtyska säkerhetsstjänsten Stasi. 1968 angav han sex studenter som planerade att fly till väst. De greps och dömdes till kännbara fängelsestraff.

Antje Jackelén kommer från Västtyskland och flyttade till Sverige på 1970-talet för att studera teologi. Hon tog examen 1979, prästvigdes i Svenska kyrkan 1980 och blev teologie doktor vid Lunds universitet 1999.

Siewert Öholm kräver nu att Jackelén lämnar besked om vilka kontakter som förekommit mellan henne och Radler.

http://www.friatider.se/siewert-oholm-jackelen-maste-tala-ut-om-ddr-spionen

Ursprungligen postat av Siewert Öholm
Det tredje problemet med Jackelén är hennes bakgrund och kontakter med DDR-spionen, professorn och prästen i Svenska kyrkan. Varför tenterade just han henne, enligt hennes egen uppgift. Fanns det kontakter i den tiden som borde vara kända i dag?

http://www.varldenidag.se/nyheter/siewert-oholm-jackelen-maste-forsta-saklig-kritik/cbbmld!wfIvTDiJn1Hx7TziASC72Q/

Sievert Öholm finns inte längre hos oss, men hans modiga ställningstagande förtjänar att lyftas fram på nytt.

Annonser

3 kommentarer

    1. Förändringar i så motto att kloka människor slutar bete sig korkat. En viktig befrielse för den kloka människan som fått lida mycket under en period i vårt land.

  1. Hej Bodil! Jag gillar din öppenhet. Det här som du skrev är klockrent:

    ”Gamla goda DDR-Sverige förnekar sig inte. Folket skall fostras att tänka rätt och då måste de läsa rätt också. ”Flamman” och ”ETC”, då man en god medborgare, ”Nya Tider”, då är man en dålig medborgare. Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra (…)

    Jodå, det går bra att hålla en bokmässa och tala förljuget om yttrandefrihet med sina meningsfrände och samtidigt utestänga de med annan uppfattning, men det fria ordet sprids på nätet och en ny generation kan inte hållas i mörkret som i Nordkorea.”

    Frågan är om makten kommer att spåra ur och tysta kritiska fritänkare på nätet. Media använder ju den metoden ( Expressen ) Det öppna samhället sluter sig mer och mer. Åsikter måste vara inom korridoren annars hängs man ut. Granska makten får tydligen inte ”folkjournalister” göra. Hur har det kunna bli så att vissa åsikter släpps fram som goda men andra får diverse etiketter…

    Fortsätt i samma anda! Tack!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.