Våra vinklade medier

I juli 2016 kom vår då 14-årige son en dag och räckte fram ett hemsnickrat kontrakt för min underskrift.

USA Vadslagning

Det var med pösmagad arrogans jag greppade en penna och slängde ner en snajsig signatur. Jag visste ju att Trump bara var en stor pajas (med pinsam frisyr). ”Alla” visste ju att han bara var en stor pajas (med pinsam frisyr) som ingen kunde ta på allvar. Att han aldrig någonsin skulle kunna bli vald till president, vare sig i USA eller någon annanstans. Det hade jag hört och läst i svenska nyhetsmedier och sociala medier. Det skulle bli rena promenadsegern.

Men min son var minst lika säker på sin sak (ni har väl inte missat att beloppen ovan avviker från varandra?) Han kände på sig att han hade pengarna som i en liten ask.

Veckorna och månaderna gick och valet närmade mig med stormsteg. Enligt svenska medier hade Hillary Clinton 70-80 % chans att vinna. Det var klart att hon skulle vinna. Trump var ju bara en pinsam pajas (och frisyren ska vi bara inte tala om …)

Givetvis skulle jag inte ha hjärta att kräva min son på pengarna efter den nära förestående utklassningen. Jag sade att han kunde riva kontraktet. 800 kr är fortfarande en hel del pengar för någon som fortfarande går i grundskolan och saknar en egen inkomst.

Förhoppningsvis skulle han dock ha lärt sig en läxa och aldrig mer slå vad om pengar. I synnerhet inte när det var givet på förhand att han skulle komma att förlora.

Mamma och son.jpgDagen D följde jag SVT:s valvaka hela natten igenom. Såg de bestörta reportrarna och följde deras allt mer krampartade förklaringar:

Men inte Florida också, det skulle ju vara ett säkert fäste? (Suckar och gråtfärdiga miner.) Nja, jo … men dom har inte räknat storstäderna ännu. Där vinner dom. Där blir saken avgjord. (Hoppet är det sista som överger människan.)

Lite försent började jag att läsa på. Jag läste om den utbredda besvikelsen bland många amerikanare, om deras oro över stagnerande ekonomi, arbetslöshet och de ändlösa proxykrigen i Mellanöstern som tagit så ofattbart många liv under de senaste decennierna.

Jag läste om att den hyllade Obama hade ”ärvt” fyra krig och lämnade över dubbla antalet till sin efterträdare. Förvisso tilldelades han Nobels fredspris – fast det var alldeles i början av sin presidenttid. Jag läste om den krigslystna Hillary Clinton, om mutor och skumraskaffärer. Om knarkhandel, svartjobb och lönedumpning som åtminstone delvis kunde härledas till människor (bl.a. mexikaner) som vistades olagligt i landet. Om fiaskot med Obamacare.

Om missnöjet med rådande politik och den dittillsvarande utvecklingen. Om kritik mot etablissemanget och, kort och gott, en utbredd önskan om något annorlunda.

Förra sommaren hade vår son varit iväg på en långresa strax innan han författade det ovanstående kontraktet på bra, om än inte perfekt engelska. Jag tror att han passade på tillfället att läsa olika sorters medier när han fick en stund över på vandrarhem och flygplatser.

Det var därför han visste att den verkliga bilden faktiskt stämde dåligt överens med den vinklade version som de svenska medierna älskade (av för mig oklar anledning) att pumpa ut.

Saken var klar. Han hade vunnit vadslagningen och fick sina pengar.

Nej, han fick faktiskt dubbla summan. Det ska löna sig att söka sanningen, vara öppen för olika åsikter, tänka kritiskt och dra sina egna slutsatser.

I ärlighetens namn ska medges att valet blev väldigt  jämnt. Det kunde mycket väl ha gått så att Clinton vann valet. Men hur man än vänder och vrider på det så är det uppenbart att de svenska medierna hade brustit i sin rapportering.

 

(För övrigt befinner han sig just nu i USA.  I morgon ska gruppen resa till Mount Rushmore, South Dakota, och beskåda de magnifika presidentbysterna som huggits ut ur en klippa. Den gode Trump är på G20-möte i Hamburg, så deras vägar kommer dessvärre inte att korsas. Annars hade de kunnat slå sig ner för att grilla lite marshmallows och prata världspolitik. Presidenten hade nog skrattat gott om han hade fått höra talas om vadslagningskontraktet. Och livet går vidare – på båda sidor om Atlanten.)

 

 

 

Kommentera

