Om en popidol från arbetarklassen och vänsterns haveri

Jag har lite svårt för när människor ska framhäva hur goda och otroligt empatiska de är. Jag har aldrig varit hemlös och vet inte ett skit om det, men jag vet att jag känner sympati med folk som på olika sätt är utanför.
.
Jag får tag i ett par exemplar av gatutidningen ”Faktum”, som jag läser med största intresse. I årets julinummer finns en intervju med ”arbetarklasspojken Martin Svensson från Varberg”.
 Faktum
Han kom på 4:e plats i Melodifestivalen 1999 och blev inte minst en idol för tjejerna.
.
.
 Det som slår mig med artikeln är hur ofta hans arbetarbakgrund tas upp:
 .
”Inte för att han klagar, han var ju ändå bara en utstickande arbetargrabb som slängdes in i en värld som inte passade honom.”
 .
Det som var värst var att jag inte kunde ta in min arbetarfamilj i det livet. De visste inte hur de skulle bete sig i den världen.
.
”Han föddes in i ett utanförskap som samtidigt var ett innanförskap.”
 .
Min uppväxt är präglad av klass. Som liten visste jag inte det, alla var arbetarklass i området. På fredagar köpte mamma skinka till mackorna. Då var det fest, skrattar Martin Svensson till.
.
Alla hade ont om pengar. Alltså ont om pengar i svensk kontext, så klart (…) Det präglade mig väldigt mycket, så när jag ser tillbaka på min barndom är det klass och politik jag tänker på.
.
Min pappa var väldigt, väldigt vänster och aktiv politiskt. Det gjorde att det var någonting som hände med mig som gjorde att jag ville ha färg och glamour.
.
”Martin såg sin chans att bidra i den politiska kampen i egenskap av sitt kändisskap som popidol – men lämnades utanför av det kommunistiska partiet för att han var för mainstream.”
 .
Det är faktiskt väldigt roligt, skrattar han till (…) Det var väl inte tillräckligt fint att ha med en popartist, då hade det varit mycket bättre att ha med ett obskyrt punkband. Grejen var ju den att jag faktiskt kunde hjälpa till och dra in pengar (…)
.
Jag ringde flera gånger till Kommunistiska Partiet, till deras ungdomsförbud och även till Ung Vänster, men fick nobben.”
.
Av en slump blir han så småningom dock nominerad till riksdagen:
.
När jag varit med ett tag slogs jag av att det var väldigt lågt i tak. Det var ingenting för mig. Inom ett parti bör det finnas utrymme att diskutera saker, men så fort jag ställde en fråga bordlades motionen utan motivering. Det blev aldrig någonting av någonting. Jag upplevde försiktighet och feghet.
.
‘Efter ett äktenskap med soulartisten Dilba gifte han sig med Sevda. Det står inte varifrån hon kommer men:
.
”Nu var Martin Svensson återigen innanför men ändå utanför i en stor släkt med en annorlunda kultur än den han var van vid.”
.
Kulturer är komplexa saker. Man måste förstå en massa för att inse varför saker är som de är och det gör mig ödmjuk.
.
Vi svenskar har en otroligt självtillräcklig uppfattning om vår egen kultur och tror hela tiden att de värderingar vi har här är de bästa. Och det kanske de är, inte vet jag, men mötet har gjort mig ödmjuk för att inte bergsäkert kunna säga vad som är bäst och sämst.
.
Det man får komma ihåg är att jag förmodligen var den första svensken i en släkt på 2 000 personer. Eller, första etniske svensken, om man ska vara petig. Det var först lite stelt och spänt men ganska snart släpptes jag in i familjen. (…)
.
Med det sagt är hederskulturer frihetsberövande och allt som är frihetsberövande är jag emot i alla former. Men jag orkar inte gå in i någon debatt.
 .
Varför inte då?
 .
Sist jag gjorde det blev folk irriterade, inte minst Gudrun Schyman som då hävdade att det inte finns någon hederskultur. Hon kan hävda vad hon vill i dag, men det här finns dokumenterat.
.
Här tar vi en liten paus från Faktum:
.
Fi
.
Nästa män till rakning är Jonas Sjöstedt som blir intervjuad av den före detta bilarbetaren Hasse Olsson, 70-årig Faktumsäljare i Malmö.
.
De talar inte särskilt mycket om arbetarklassen. Dagens vänster gör inte det. Jag uppfattar det som om den svikit sina gamla ideal. Jonas Sjöstedt talar mest om vinster i välfärden. Han känns lika trist som förutsägbar i partiledardebatterna.
 .
Jag tycker också att det vore djupt omoraliskt om människor utnyttjades till sista svettdroppen på grund av vinstmaximering där varje överskottskrona hamnar direkt i främmande skatteparadis som t.ex. Jersey. Men är ekvationen verkligen så enkel som den ofta beskrivs?
.
Hasse Olsson: ”Min goda vän städade på en vårdcentral som privatiserades. Hon fick jobba mycket hårdare. Vad säger du om det?”
 .
Jonas Sjöstedt: ”Om ett företag som har många anställda ska tjäna pengar, måste man driva på folk och ge dem sämre villkor. Och i städbranschen finns mycket fusk, en del betalar inte tillräckligt i skatt.”
(…)
Hasse Olsson: ”Jag hänvisades en gång till en privat klinik – men jag vägrade att gå dit!”
 .
Jonas Sjöstedt ser road ut. ”Jag har faktiskt också gjort samma sak.”
 .
Jag tycker att vänsterfolk ofta har en väldigt cynisk människosyn. De utgår automatiskt från att alla som vill starta eget är hänsynslösa kapitalistsvin som hånskrattar hela vägen till banken och inte drar sig för att utnyttja andra för egen vinning.
 .
De kan eller vill inte förstå att det finns eldsjälar som verkligen vill göra skillnad. Som vill ge både patienter och anställda bästa möjliga förhållanden och som kanske själva sliter sig halvt fördärvade på kuppen.
 .
Om det är något jag har lärt mig på senare år så är det att egenföretagare är några av de som arbetar allra hårdast i samhället.
 .
Vänstern vill eller kan heller inte acceptera att de privatanställda kanske många gånger faktiskt får bättre villkor (rent krasst är det ju även ett sätt att locka till sig och behålla sin personal!) eller att patienterna får bättre vård.
 .
Inte heller att det kanske är mer ekonomiskt försvarbart att ge pengar till en välskött privat verksamhet än att pumpa in pengar i en illa skött landstingskoloss.
 .
Så när den gode Hasse vägrade att gå till en privat klinik är frågan om han i förväg tog reda på alla fakta. Det var kanske så att just den kliniken återinvesterade hela sin eventuella vinst, eller att den gick direkt till personalen. Eller att den finansierade ett litet sjukhus i Tanzania.
 .
Det intryck åtminstone jag får är att han inte bryr sig om sådana petitesser. Han verkar styras av principfasthet – nej värre ändå – av stelbent dogmatism och då spelar sådant ingen roll.
 .
Det som tycks acceptabelt är dock att driva flykting- och HVB-boenden i privat regi. Här kan man tala om snabba cash och gigantiska vinster. Fast just sådana verksamheter ifrågasätts inte av vänstern …
*
Hasse Olsson: ”Högutbildade invandrare måste in i samhället och få lära sig svenska. Nu kör läkare taxi..!”
 .
(Jag hade hoppats att den vandringssägnen skulle ha genomskådats vid det här laget. Fast Jonas Sjöstedt argumenterar inte emot. Han borde veta att ryktena om hjärnkirurger och raketforskare är fullkomligt tagna ur luften. Varför jamsar han med hela tiden?)
.
Jonas Sjöstedt: ”Språket är viktigt, det är nyckeln till arbete, kontakt med andra människor och även till demokrati. Förstår du inte svenska hänger du inte med i debatten och kan inte se kritiskt på oss politiker.”
 .
Varför kommer jag att tänka på dåvarande Folkpartiets krav på språktest för att kunna beviljas medborgarskap? Nej visst, det var ju rasistiskt :O
 .
Men här håller jag med Jonas Sjöstedt till 100 %. Närmare bestämt, jag tycker det är oroväckande att människor som kanske inte kan någon svenska alls ska ha full rösträtt i ett samhälle som de inte känner till och där de lever i utanförskap. Blir det propaganda och i värsta fall otillbörlig påverkan som styr var deras röstsedlar hamnar? Den som utlovar högst bidrag vinner ..?
 .
Jonas Sjöstedt: ”Nu är Vänsterpartiet nästan ensamt om att vilja beskatta miljardärerna mer för att förortsungarna ska få det bättre.”
 .
Också ett populistiskt resonemang. Jag kan absolut föreställa mig att det finns acceptans för att höja skatten för ”miljardärer” också utanför VP:s lilla röstskara, men det är inte det saken gäller.
 .
I synnerhet som vi har facit i hand från miljardärer som valt att flytta utomlands, i likhet med alla idrottsmän som har flyttat bopålarna till Monaco för att komma undan våra höga skatter.
 .
Vad tycker Jonas Sjöstedt om att vi redan i dag har världens nästan högsta skatter medan välfärden försämras i en skrämmande takt? Detta drabbar givetvis primärt arbetarklassen som inte har möjlighet att t.ex. teckna privata sjukvårdsförsäkringar eller besöka privata sportanläggningar.
.
Ännu värre: Varför talar han inte om hur hårt samma arbetarklass drabbas av inkvoteringar, instegsjobb, förtur till allmännyttans bostäder för flyktingar (som i flera fall snarare är ekonomiska migranter)? Sveket är monumentalt.
 .
(Det lär för övrigt inte finnas särskilt många miljardärer i Sverige så hela resonemanget är närmast en icke-fråga, även om det låter progressivt att rikta in sig på dem.)
 .
Hans Olsson berättar att han var medlem i Industrifacket: ”Jag jobbade på en klackbar i Lund men slutade när jag inte fick vara anställd längre. Företaget gick ju över till franchise. Rena slavarbetet och lönen räckte bara till hyran. Semester hade jag inte råd med, svarar Hasse.”
 .
Det låter givetvis mycket alarmerande men jag skulle ändå gärna vilja ha lite mer kött på benen. Från att ha haft råd med boende, semester, kläder och mat (får man förmoda) så hamnade han tydligen i en situation där hans inkomst bara räckte till tak över huvudet. Vilka löner och belopp talar vi om? Borde inte facket kunnat ingripa?
.
Ja just det. Varför anklagar han inte sin fackförening, dit han betalat avgifter månad efter månad?
 .
Jag känner att jag börjar bli lite irriterad på den här gubben som har kört in huvudet i gamla floskler. Jag börjar också tappa respekten för den alltmer håglöse och förutsägbare Jonas Sjöstedt.
 .
Hasse Olsson: ”Jag ser inga arbetare i riksdagen. Vad tycker du om det?”
 .
Jonas Sjöstedt: ”Det är ett problem eftersom akademiker har svårt att förstå hur arbetarna har det.”
 .
Jag förstår inte varför han stör sig på just akademikerna. Åtminstone Social-demokraterna tycks primärt bestå av små politikerbroilers som gått hela vägen via SSU och Bommersvik och gärna även fått lite snålskjuts via ”rätt” föräldrar. Mig veterligen är åtminstone de flesta av de socialdemokratiska statsråden inte akademiker.
.
Den hade kanske fungerat bättre med fler nationalekonomer, sociologer, naturvetare och teologer för att nämna några exempel än med dessa klonade pajasar med partiboken i högsta hugg.
 .
Jag tänker på Martin Svensson ovan. Han verkar sympatisk, för intelligenta resonemang och visar integritet. Han kan uppenbarligen tänka själv. Jag jämför honom med de båda andra gentlemännen som kört fast i trötta ideologier och typiska vänsterfloskler och som inte kommer någonstans.
 .
Jo, jag undrar också varför Vänsterpartiet har blivit så ”mellanmjölkigt”. Vad hände med kampen, revolutionen, att störta samhället, allt som skulle ”krossas”? Det är inte många år sedan samma parti hyllade diktaturer som DDR och Kuba. Vad har hänt med deras leninism och varifrån kommer den feminiserade och till intet förpliktande ”snällismen”?
.
Hur man än vrider och vänder på saken är det ganska uppenbart att arbetarklassen känner sig alltmer sviken. Siffrorna talar sitt tydliga språk:
 .

”Och för första gången är Sverigedemokraterna största parti bland arbetare, visar SVT/Novus – och de får stöd av 27,6 procent av männen.

FAKTA: STÖDET BLAND ARBETARE

M                         14,4

L                          3,3

C                          9,2

KD                        4,0

S                          24,0

V                          9,3

MP                        4,6

SD                        29,6

 

Kommentera

